Hlavolam Patnáctka

Patnáctka – stručná historie

Historie hlavolamů NOVINKY Patnáctka
3.8
(4)

Známý hlavolam Patnáctka byl dlouhá léta spojován s Americkým šachistou, matematikem a autorem hlavolamů Samem Loydem. Často se pro hlavolam také používal (a dodnes ještě někde používá)  název Loydova patnáctka.

Mystifikátor  Sam Loyd

Sam Loyd od roku 1891 až do své smrti tvrdil, že je autorem tohoto hlavolamu, nicméně americký sběratel hlavolamů a známý badatel Jerry Slocum s kolegou Dicem Sonneveldem jednoznačně prokázali, že tomu tak není. Loyd publikoval první článek o hlavolamu již v roce 1886, tedy ještě před tím, než se za autora a vynálezce prohlásil.

Předchůdce Magický čtverec

Prvotní vynález hlavolamu je pode Slocuma připisován New Yorskému poštmistrovi Noyes Palmer Chapmanovi, který vycházel ze starého magického čtverce.
Noyesův syn Frank pak vyrobil kvalitnější verzi tohoto hlavolamu a v Hartfordu v Connectikatu jej pak začaly vyrávět studenti Americké školy pro neslyšící, kteří jej začali v prosini 1879 prodávat v místě i v Bostonu v Messachusetts.
Hlavolam se pak dostal do ruky i Matthias Riceovi, majiteli dřevozpracující továrny, který zahájil výrobu ještě v prosinci roku 1879. V prodejně Yankee notice je pak prodával pod názvem Gem puzzle.
V únoru následujícího roku se stal hlavolam velikým hitem v Americe a Kanadě, v dubnu pak dorazil i do Evropy. Takhle rychle se pak nerozšířil žádný jiný hlavolam (ani Rubikova kostka). V Japonsku se překvapivě objevil až v roce 1889.

Odměny za řešení možná i nemožná

Koncem ledna 1880 způsobil velký rozruch zubař Dr. Charles Pevey z Worcesteru tím, že nabízel hotovost za řešení. V roce 1889 způsobil Sam Loyd další velké pozdvižení, neboť nabídl odměnu 1.000 dolarů (což byla na svou dobu opravdu veliká částka) za řešení hlavolamu z pozice, kdy jsou prohozeny pouze číslice 14 a 15. To samozřejmě není možné, jak Loyd dobře věděl, neboť to prokázal již o deset let dříve Dr. Woolsey Johnson v článku Poznámka k Patnáctce (Notice on the “15” puzzle) v publikaci American Journal of Mathematics, vydávané na Johns Hopkis University. Každopádně Loyd tímto marketingovým trikem opět spustil vlnu zájmu a hlavolam úspěšně prodával.
 

Jak vás tento hlavolam zaujal?

Celkové hodnocení uživateli 3.8 / 5. Celkem hodnotilo 4

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *