V kempu

V kempu

Tento hlavolam je velice starý. Byl publikován ve třicátých letech v USA v časopise Reader´s Digest. Úkolem je odpovědět pomocí obrázku v kempu na následující otázky: Kolik lidí se utábořilo v kempu? Přijeli dnes, nebo táboří už pár dní? Jak do kempu přijeli? Je blízko kempu nějaké město nebo vesnice? Fouká vítr ze severu, nebo […]

...více
Ovce

Ovce

APřivážeme-li ovečku na provaz k jednomu kolíku, vypase nám pravděpodobně brzy kruh. Když ji přivážeme ke dvěma kolíkům a umožníme pomocí karabiny pohyb po celé délce lana, vznikne nám elipsa. Pokud bychom mezi dva kolíky napjali lano a k němu karabinou přichytili provaz s ovcí, vypase tvar, který je vidět na obrázku 3 – tedy […]

...více
Kroužky

Kroužky

Přemístěte jeden kroužek tak, aby všechny kroužky bylo možné spojit do čtyř přímek po třech kroužcích. Nevadí, pokud bude možné spojit do dalších přímek i jiné množství kroužků než tři. Nezáleží také na tom, kolikrát protne nějaká přímka kterýkoli kroužek. HLAVOLAMY S PODOBNÝM ZAMĚŘENÍM Obsah trojúhelníku Ovce Trojúhelník, čtverec, kruh Prasátka Domeček s panáčkem jedním […]

...více
Osm dam

Problém osmi dam

Umístěte na šachovnici osm dam tak, aby se podle pravidel šachu navzájem neohrožovaly. Máte tedy v podstatě vybrat osm polí tak, aby žádná dvě nebyla ve stejné řadě, sloupci, ani diagonále. Problém osmi dam má 92 různých řešení (uvažují se pochopitelně jako kombinace, tedy bez vzájemného rozlišování jednotlivých dam). Těchto 92 řešení však lze získat pomocí symetrie (otočením a zrcadlením podle […]

...více

Kdo je vrah?

Podívejte se dobře na obrázek a zkuste přijít na to, kdo je vrahem ženy na dámských toaletách. Číšník, žena v šátku, host sedící zády, host sedící poblíž toalet, nebo host v hnědé košili? Nebo je to snad sebevražda? Vrahem je muž sedící poblíž toalet. Prozrazuje jej několik indícií. Jednak sedí poblíž toalet, tedy má největší […]

...více
Jezdcova procházka

Jezdcova procházka

Postavte jezdce na libovolné pole hrací desky, jehož cílem je, dle šachových pravidel, projet všechna pole. Na pole, které jezdec opustil, hráč položí žeton a smí hrát pouze na volné pole. Hra končí v okamžiku, kdy se jezdec nemůže přesunout na volné pole. Čím více žetonů hráč položil, tím je jeho výsledek lepší. Úloha má obrovské množství […]

...více